20 January 2015

KORALNA GROBNICA

Na dubini između deset i trideset metara, blizu egipatske luke Safaga na Crvenom moru, leži ogroman trajekt još od 1991. godine. Veličine kao i čuveni Tistlgorm, ova olupina ipak privlači manje ronioca – u njoj i danas ima tela žrtava koje nisu uspele da se spasu brodoloma.


Spustili smo se tiho na deset metara do krme. Ogromno truplo prostiralo se pred nama, a pramac gubio u morskom plavetnilu. Zastali smo da odamo poštu žrtvama. Saznanje da iz broda nisu izvučena sva tela žrtava ove velike pomorske tragedije izazivala je strahopoštovanje. Prva pomisao mi je bila – dvadesetak minuta koliko je trebalo da ova grdosija potone nama sada deluje kao treptaj oka, a ljudima koji su bili zarobljeni u potpalublju mora da je bilo čitava večnost…

Salem Ekspres, gigantski trajekt dugačak 110 metara kog su pokretala dva moćna motora, vraćao se 16. decembra 1991. iz Saudijske Arabije. Nosio je veliki broj vozila i prevozio još veći broj putnika, zvanično 650, sa posadom. Nezvanično, po nekim pričama, čak oko 1600. Bili su to uglavnom hodočasnici koji su se vraćali iz Meke. Brodom je upravljao Kapetan Hasan Moro, iskusan i izuzetno dobro obučen moreplovac. Ovaj trajekt poznavao je u dušu – kormilo Salema držao je od 1988. I ne samo to, put od Džede u Saudijskoj Arabiji do Safage u Egiptu od nekih 450 nautičkih milja znao je kao svoj džep. Stoga nije bilo potrebe da zaobilazi koralne grebene južno od safaške luke, već je umeo vešto da manevriše između grebenja i obale. Na taj način svaki put bi uštedeo oko dva sata.

Ove kobne decembarske večeri vetar se pojačavao i polako prerastao u oluju. Kapetan Moro, svestan činjenice da su mnogi putnici na palubi izloženi veoma neprijatnim vremenskim uslovima, a i želeći da što pre stigne u Safagu, približio se obali što je više mogao pomerajući kurs malo više ka istoku nego obično. Bila je skoro ponoć kada je oluja besnela a brod se “punom parom” približavao hajndmenskom grebenu blizu Ša’ab Šera. U ovakvim uslovima ni najiskusniji pomorci ne bi trebalo da žure. Kapetan Moro nije uspeo da Salem dovede bezbedno u Safagu. Brod je svom silom udario u greben.



Trup broda je sa prednje desne strane (posmatrano sa pramca) probušen, a od siline udarca „pokretni most“ na krmi se otvorio i voda grunula u nivo palube na kom su bila parkirana vozila. Ogromna količina vode koja je preplavila brod, kao i divljačka oluja okončali su karijeru Kapetana Moroa. Salem Ekspres je potonuo za manje od dvadeset minuta nakon što je udario u greben i „legao“ na dno na desni bok. Iako je u blizini bilo nekoliko manjih brodova, nijedan nije bio u stanju da se približi Salemu i pomogne davljenicima iz opravdanog straha da će potonuti zajedno s njim. Salem je, žureći da potone, sa sobom odneo i sve čamce za spasavanje i ostavio ljude da se snalaze kako znaju i umeju. Začuđujuće je da je od 180 ljudi, koliko je preživelo, većina uspela da dopliva do obale bez ičije pomoći. Ostali su, zajedno sa kapetanom Moroom, otišli na svoje poslednje hodočašće.

Na Salemu je, po zvaničnoj dokumentaciji, bilo 578 putnika i 72 člana posade. Veruje se da je brod prevozio duplo više putnika, mada za to ne postoje konkretni dokazi. Zvaničan broj žrtava je 470. Njima je bilo svejedno što su nakon ove nesreće egipatske vlasti obavezale sve velike brodove da idu „bezbednijim“ putem, zaobilazeći grebene. Bilo im je svejedno i što je posada dobila silne kritike i što ronioci egipatske Mornarice nisu uspeli da izvuku sva tela iz potpalublja tokom dana koji su usledili.




OBILAZAK BRODA

Prva stvar koja ukazuje na veličinu Salem Ekspresa je propeler kog su uveliko počeli da nastanjuju korali. Ovo je jedan od dva propelera koji se nalazi bliže površini. Drugi je na tridesetak metara, mnogo bogatiji koralima.  Peščano dno prekriveno je talasastom plastikom, nekada nadstrešnicom koja je putnicima na palubi pružala zaštitu od sunca i kiše, otvorenim koferima u kojima više nema stvari, komadima odeće koju je već teško identifikovati, a među silnom gvožđurijom ugnezdili su se i jedan televizor i kasetofon. Ovakve stvari kao i dečji ranac i patika bude sažaljenje i skrušenost pred snagom prirode. Egipćani retko rone oko ove olupine jer je smatraju pravom grobnicom i misle da mrtve ne treba uznemiravati. Radoznali strani ronioci, čak i oni koje je inače teško obuzdati da ne diraju korale i uznemiravaju životinje, mirno i s poštovanjem krstare pored ovih ostataka.



Kod srednjeg dela broda, na pesku su poređani čamci za spasavanje. Iznad njih izdižu se dva dimnjaka i paluba sa nekada belim plastičnim sedištima, prozori bez stakala i mračna unutrašnjost u kojima danas utočište nalaze jata riba, kao i metalna ograda na kojoj su se nanizali korali. Na komandnom mostu iz radara mlitavo vise ogoljene žice. U potpunom mraku prostora za automobile, ko ima prilike da u njega uđe, mogu se videti gomila kofera, dečji bicikli, lutke i, naravno – automobili.

Morska stvorenja koja žive oko grebena Hajndmen polako iskorišćavaju prednosti stambenog prostora Salema. Ribe-anđeli, leptiri, pegave raže i murine odavno su se ovde odomaćile. Za zarđalu konstrukciju broda “zalepili” su se mnogobrojni živopisni korali i lišajevi.

Salem Ekspres je dokaz da je čovek, i pored mnogobrojnih dostignuća i briljantnog uma, pred prirodom i dalje nemoćan. Na žalost, verovatno ni 470 nastradalih nije dovoljno da natera ljudski rod da prirodi u svakoj trci da prednost.  


****Salem Express sam prvi put posetila 2005. Vratila sam mu se 2014, uz ista osećanja. Tekst je od onomad, slike savremenije...

   

Ovde se moze pogledati Film na YouTube o safariju na ostrvima Brothers, na kom se vidi i Salem Express.


Predvorje

Predsoblje je tranzitna zona za mog psa. Kad ulazimo u kuću, tu joj brišem šape, skidam ogrlicu, pa puštam u dnevnu sobu i pritvorim vrata...