Dovoljna je bila samo jedna
slika da se ime živopisnog holandskog gradića zauvek veže za ime
jednog od najboljih slikara svih vremena – Vermera van Delfta
Vermerov Pogled na Delft |
U mirnoj, staklastoj površini reke Shi ogleda se grad, crni,
teški oblaci dominiraju širokim nebom, ali
grad je ipak u centru pažnje zahvaljujući zracima sunca u kojima se kupa
gradski centar. Zgrade od crvene cigle, tornjevi, crveni krovovi, zvonik crkve
i zamak govore da je 1661. godine, u vreme kada je Vermer naslikao Pogled na Delft ovo bio ozbiljan, razvijen grad.
Iako je Vermer više slikao ženske figure u enterijeru, dve slike na kojima je
prikazao Delft, pomenuti Pogled na Delft
i Uličica, svedoče da
se grad nije baš mnogo promenio.
Do Delfta, bajkovitog holandskog gradića, može se stići
tramvajem iz Haga za samo dvadesetak minuta. Sa sive tramvajske stanice nakon
minuta hoda ulazi se u centar ispresecan kanalima čije obale spajaju mostići,
sa zgradama koje bukvalno “niču” iz kanalske vode i patkama koje se u njoj veselo brčkaju.
U Delftu nema modernih građevina, omiljeno prevozno sredstvo je bicikl,
radnjice su male i uglavnom prodaju delftsku keramiku i suvenire... Sve je
minijaturno osim glavnog trga (sa jednostavnim imenom: Markt) na kome se, sa
jedne strane nalazi Stadhuis, gradska
većnica u renesansnom stilu i Nova crkva (Nieuwe
kerk), koja je zapravo prilično stara. Upravo je u toj crkvi 31. oktobra
1632. kršten jedan od najvećih holandskih, a i svetskih slikara – Johanes
Vermer van Delft. Ono što je čudno jeste da je danas jedini spomenik Vermeru u
Delftu jedna neugledna tabla pored kuće kraj kanala u kojoj je on, navodno,
nekada živeo. Nema ni Vermerovog muzeja ni galerije. Od trideset pet njegovih
slika, koliko je preživelo sve ove vekove, dve najpoznatije, Pogled na Delft i
Devojka s bisernom minđušom nalaze se u haškom muzeju Mauric, a između ostalih,
Uličica, Žena u plavom koja čita pismo, Ljubavno pismo i Mlekarica u
Rijksmuzeumu u Amsterdamu. Ali ipak,
Vermer je svuda – ceo grad, zapravo, izgleda kao da je nikao iz Vermerove četkice.
Vermerovo ime u registru esnafa Sv. Luke pod brojem 78 |
Potpisi Johanesa Vermera i njegove supruge Katarine Bolnes na jednom zvaničnom dokumentu |
Drugi događaj
koji je svakako imao uticaja na Vermerov život i rad jeste brak sa Katarinom
Bolnes 1653, zahvaljujući kom je, do tada pripadnik niže srednje klase, ušao u
cenjenu i bogatu katoličku porodicu iz Gaude. Katarinina majka Maria imala je
pristojnu kolekciju utrehtskih slika Karavađove škole koju je najverovatnije
zetu stavila na raspolaganje. Ubrzo nakon venčanja na jednom dokumentu
pojavljuju se njegov i Katarinin potpis. Grafolozi tvrde da se po rukopisu može
naslutiti da su bili različite naravi, a o njihovom braku postoje mnogobrojne
teorije.
Jedna od
najpopularnijih izložena je u Devojci s
bisernom minđušom, fiktivnom romanu Trejsi Ševalije po kojoj je snimljen i
film, u kojoj je Katarina prikazana kao inertna, zlobna, večito trudna i
depresivna žena koja se nije pojavila ni na jednoj Vermerovoj slici. Zapravo,
ne postoji ni jedan dokaz da je njen brak sa Vermerom bio nesrećan a mnogi
istoričari umetnosti tvrde da se, baš naprotiv, Katarinino lice pojavljuje na
mnogim slikama njenog muža, i to potkrepljuju činjenicom da se na nizu slika
pojavljuje ista ženska osoba visokih obrva, malog nosa i razmaknutih očiju,
koja je na dve slike prikazana i u blagoslovenom stanju. To, kao i činjenica da
su imali neuobičajeno veliki broj dece za to doba (Katarina je rodila
petnaestoro dece dok je Vermer imao samo jednu sestru), nagoveštava skladan brak
i porodični život, a neki kritičari zagovaraju ideju da je Vermerova kćer Maria
pozirala za Devojku sa bisernom minđušom.
Katarini nije bilo lako – odrasla je uz oca tiranina koji je
maltretirao decu a ženu tukao na očigled komšija. Pored jedanaestoro dece koje
je odgajala i četvoro koje je sahranila, morala je da se brine i o staroj majci
u vreme kada je Vermer pao u dugove, i nakon njegove smrti kada je bukvalno
ostala na ulici. Iako na ivici egzistencije, dokumenta ukazuju na činjenicu da
je Katarina dala sve od sebe da Umetnost
slikarstva, jedno od Vermerovih remek-dela, spase od lihvara.
Devojka sa bisernom minđušom |
Uličica |
Ljubavno pismo |
U svoje vreme Vermer nije bio mnogo poznat van Delfta, a na osnovu
nekih zapisa izgleda da su njegova dela bila na visokoj ceni – jedan
pekar se hvalisao kako je kupio njegovu sliku za 600 guldena, što je bilo prilično
u poređenju sa cenovnikom Vermerovih savremenika, ako je pekaru za verovati.
Bio je cenjen zbog preciznosti svojih slika što verovatno opravdava činjenicu
da je iza sebe ostavio mali
broj dela – za jednu sliku trošio je i po par godina. Iako je bio veoma
kvalitetan zanatlija, pred kraj života sve je više padao u dugove. Tržište
umetničkim delima je doživelo krah nakon višegodišnjeg rata Francuske i
Holandije pa su za sve umetnike nastupila teška vremena. Nakon smrti, 1675. Vermer
je pao u zaborav da bi ponovo zasenio moderno društvo svojim igrama svetlosti i
senki, jasnim formama, kontrastima, skladom boja i bogatstvom draperija.
Osim Trga kojim je Vermer nekada koračao, Nove crkve u kojoj
je kršten, Delft
krasi i Kuća mesa, često pominjana u knjizi Trejsi Ševalije, čiji je podrum
izgrađen između 1225. i 1350. Godine 1650. drvena zgrada zamenjena je sadašnjom
kamenom u stilu nizozemskog klasicizma sa životinjskim glavama na fasadi kao
glavnim znakom raspoznavanja. Pored mnogobrojnih znamenitosti, pored Nove crkve
vredna pažnje je i Stara crkva (Oude kerk) iz 1246. kao i muzej Stedelijk (Stedelijk Museum het Prinsenhof) smešten u
velelepnom gotskom zdanju, nekada samostanu, sa zanimljivom zbirkom keramike,
tapiserija i portreta kraljeva.
Stara crkva |
Pored Vermera,