21 January 2015

JAVANSKI TRIPTIH

Avgust 2007.
Razglednica sa Jave  - Bromo, Jogjakarta, Borobudur



Kada smo, nakon povratka sa ronilačkog krstarenja Lombok - Komodo, kratkim letom iz Matarama stigli u Surabaju, imali smo neki grubi, teoretski plan šta nas sve dalje očekuje. Svesni da je plan jedno, a zbilja drugo, ne marimo mnogo, još uvek potpuno opušteni nakon sedmodnevne plovidbe. Prvo odredište je vulkan Bromo.

Tokom višečasovne vožnje kombijem do masiva Tenger na istoku Jave prisustvovali smo uobičajenoj indonežanskoj gužvi u saobraćaju. Kolona se sporo pomera, a povremeno se nađe neko ko reguliše saobraćaj. Čudno, ne liči na policajca. Vozač nam objašnjava da se tu često dešava da obični građani stanu na sred raskrsnice i raščiste gužvu, a za uzvrat im vozači daju po neku paru. Zamišljam kako bi bilo da se ova praksa uvede u Beogradu... Gužva se otegla i saznajemo da je ova ruta veoma relativna – može se preći za dva sata, a može i za 5-6 – zavisno od gužve.

Imamo vremena da vidimo šta kažu knjige. Gunung Bromo je aktivni vulkan i deo masiva Tengger na istoku Jave i nacionalnog parka Bromo Tengger Semeru koji je pod zaštitom države od 1919. godine. Visok je 2.329 metara, oko njega ima i viših. Svakog 14. dana Hindu festivala Yadnya Kasada, stanovnici istočne Jave se penju na vulkan i bacaju u grotlo voće, meso i cveće. Ponekad je i turistima dozvoljeno da se penju do grotla vulkana, ali ne ovoga puta. U poslednje vreme ispušta otrovne dimove, pa je bliži kontakt zabranjen.


Stižemo na Bromo uveče. To je zapravo mali plato ispred skromnog hotelčića u selu Cemoro Lawang. Napolju je sveže i vazduh je oštar. Ni traga od vulkana u okolnom mraku. Odlazimo na spavanje kako bismo sutradan poranili. Čeka nas uspon.

Još nije ni svanulo kada smo, polubudni, krenuli džipovima. Dovezli su nas donekle, mrak je, vidimo put ispred sebe, solidan, asfaltiran. Okolo radnjice i kiosci sa čajem i kafom. Nastavljamo peške. Hladno je, oblačimo na sebe sve što imamo. Pareo-marama koja mi inače služi kao suknja sad mi pokriva glavu. I dalje je mrak, stižemo na neki plato gde već ima ljudi. Znamo u teoriji da je to vidikovac Gunung Penanjakan na 2.770 metara nadmorske visine.  Drhtureći na vetru zbog hladnoće i uranka strpljivo čekamo. I taman kad smo počeli da se pitamo kog đavola tu tražimo, sinulo je. Bukvalno. Horizont počinje da gori i prizor je spektakularan. 


Prvo se vide samo obrisi ocrtani crvenom sunčanom linijom. Kasnije se jasno vidi vulkan. Ispravka – nekoliko vulkana. Najniži od njih je Bromo, i jedini (u tom trenutku) aktivan.
- Puć! – reče vulkan uz oblak dima
- Aaaaaa! – rekosmo mi, svi prisutni.
Komunikacija se ponavlja na svakih 20-ak minuta.
I taman kad smo pomislili da samo jedan vulkan pućka, eto i drugog! Radost neopisiva. Sunce se sve više penje i oko dobacuje sve dalje. Oko Broma je ogroman teren prekriven sivkastim pepelom. Lokalci ga zovu Sea of Sand – more peska.



Krećemo polako nizbrdo i tek sad vidimo kuda smo se par sati ranije peli. Kakav prizor! Usput moramo povremeno da se uštinemo da budemo sigurni da ne sanjamo i koristimo svaku krpicu sunca da bismo se malo ogrejali. Podno Broma mali Hindu hram Pura Luhur Prani, ispred šetaju konjanici. Kao da smo na drugoj planeti. Konji nas strpljivo puštaju da ih pomazimo. Nastavljamo dalje nazad ka hotelčiću i, gle stvarno, i odavde se vide vulkani! Kako je divno biti putnik i prepustiti se iznenađenjima!






Spuštamo se sa planine i postaje sve toplije. Vraćamo se u slatku, lepljivu klimu. Čeka nas dug put do Jogjakarte, malog univerzitetskog grada. Zastajkujemo usput da ručamo, osmatramo skromna indonežanska naselja. Ljudi mile na sve strane, motori i skuteri zuje oko nas, klateći se pod težinom 3-4 putnika. Tuk-tukovi trube, promiču rikše, ne može biti šarenije.



U Jogjakarti posećujemo pijacu. Na sve strane kavezi sa najrazličitijim životinjama. U Evropi panika zbog ptičjeg gripa, ovde ptica koliko voliš.



U gradu se smenjuju scene izuzetnog siromaštva i raskoši. Dolazimo do Palate sultanata i glavnog paviljona. Pozlaćeni stubovi i ornamenti, mermer... Čuje se neka pleh muzika koja asocira na nervni slom. Prilazimo maloj pozornici ispred koje sede deca i kikoću se. U pozorištu senki upravo traje predstava. Glavni akteri su pljosnate metalne marionete koje se šepure iza belog platna. Jedino što se od njih vidi, zahvaljujući osvetljenju iza, su senke. Sudeći po publici, priča je interesantna i duhovita. Iza scene otkrivamo čitav orkestar koji, pomoću metalnih instrumenata nalik na kuhinjske rekvizite, proizvodi specijalne efekte. Saznajemo da je Jogjakarta poznata po pozorištu senki i lutkama (tzv. wayang pozorište), pored batika, drame, baleta, muzike i poezije. Tokom indonežanske revolucije 1945-49. bila je na kratko vreme i prestonica. Sada je prestonica znanja i umetnosti. Turisti je pohode ponajviše zato što je blizu Borobudura.


 
Scena pozorišta senki

Iza scene



Raskoš se nastavlja u restoranu galerije Sapto Hudojo. I tu postoji malo pozorište senki sa sve orkestrom. Ornamenti su pozlaćeni, a lutke su i deo dekora, kao i zaostavština poznatog umetnika. Voda šumi u malom bazenu sa zlatnim ribicama okružen tropskim rastinjem. Hrana odlična, kao i prodajna galerija sa sjajnim batikom. Sapto Hudojo (Saptohoedojo na bahasa jeziku) je čuveni indonežanski slikar, vizuelista, koji je kombinovao elemente moderne i tradicionalne umetnosti. I sama njegova galerija je umetničko delo za sebe.

Galerija-restoran Sapto Hudojo
Sledi poslednja etapa ovog putovanja od koje mnogo očekujem: hram Borobudur.

Ovaj velelepni spomenik datira iz 9. veka, i za njegovu izgradnju bilo je potrebno 55000 kubnih metara kamena koji je dovežen iz obližnjih kamenloma. Reljefi su pravljeni kasnije, na licu mesta. To je najveći budistički hram na svetu.

Prilazimo mu u kasno popodne iz ravnice, dok nas okružuje lokalno stanovništvo sa željom da zaradi koju paru, na ovaj ili onaj način. Nakon boravka u muslimanskom delu Indonezije gde se apsolutno ne krade, iznenađeni smo nasrtljivošću Hindu stanovništva. Put je popločan, oivičen raskošnim rastinjem. U daljini se naziru stupe. Kako su jutarnji zraci pojačavali utisak na Bromu, tako ovde posao rade večernji. Senke se izdužuju a hram boji crvenkastom bojom.


Izlazimo na čistinu i otima se uzdah. Borobudur je jedna velika, četvrtasta, kitnjasta torta sa ukrasom na vrhu. Penjemo se stepenicama na sredini hrama, polako razgledajući ornamente. Ovde bi moglo par dana da se provede da bi se pročitao ceo ’strip’. Jer upravo tako su prikazane budističke scene u reljefima.



Borobudur je zapravo jedna velika stupa u centru mandale koja predstavlja čitavu budističku kosmologiju. U osnovi ima 118x118 metara i devet platformi od kojih su prvih šest kvadratne a preostale tri kružne. Na gornjoj platformi nalaze se 72 male stupe oko velike, centralne. Svaka stupa je u obliku zvona, ali nije potpuno zatvorena – kroz šupljine se može videti statua Bude.
Primer unutrašnjosti stupe na ovoj kojoj nedostaje gornji deo

Primeri položaja u kojima sedi Buda
Spomenik simboliše tri budistička carstva: carstvo želja (Kamadhatu), carstvo obličja (Rupadhatu), i najviše, carstvo bezobličja (Arupadhatu), koja opisuju put svakog Budiste od čulnog do svetog. Cilj je osloboditi se samsare u kome vlada čulno i dostići najviši, najčistiji nivo nirvane.

Ove tri faze su veoma lepo dočarane, ne samo oblikom i reljefom, već i pomoću prirode: dok se penjemo ka vrhu, na početku posmatramo reljefe izbliza, idemo u krug između kamenih formacija, nesvesni okruženja, ’kratkovidi’. Kako se penjemo, polako postajemo svesni položaja građevine u odnosu na okolinu. Vidimo drveće u blizini i plato ispred. Na samom vrhu suština ove religije spontano postaje  potpuno jasna: stupe su svuda oko nas, u njima Buda sedi u raznim asanama. A iza njih, pogled sve do kraja sveta. Vreme je stalo, sve je utihnulo. Sedim pored velike stupe i spokoj me obavija. Na horizontu sunce izvodi spektakularne vratolomije. Senke stupa se izdužuju i lagano pomeraju. Noge mi se spontano prepliću, prsti spajaju u mudru i oslanjaju na kolena. Počinjem da ličim na Budu u stupi. Nema misli, nema pokreta. Jedan udah mi traje večno. Život i svet imaju savršen smisao i ja ga osećam intuitivno. Tvorac, ko god da je, ima savršen koncept i plan.

Pogled sa vrha Borobudura

Centralna stupa
Iako mi se ne odlazi, vreme je za pokret. Prolazim pored stupe u kojoj sedi ’Srećni Buda’. Ko ga dotakne, imaće sreće. Muslimanka u tradicionalnoj odeći gura ruku. Ja već osećam apsolutnu sreću, više od ovoga mi ne treba.  

Predvorje

Predsoblje je tranzitna zona za mog psa. Kad ulazimo u kuću, tu joj brišem šape, skidam ogrlicu, pa puštam u dnevnu sobu i pritvorim vrata...