31 October 2016

U gostima kod Rembrandta

Rembrandtova kuća u Amsterdamu
Godine 1669. umire jedan od najvećih slikara holandskog Zlatnog doba. Zaboravljen, osiromašen, sahranjen je u zajedničkom, neobeleženom grobu. Za razliku od nekih slikara poput Van Goga za kojim je svet poludeo tek posthumno, Rembrandt je za svog života doživeo veliku popularnost i primao izuzetno dobro plaćene narudžbine. Njegov život bio je buran i strastven baš kao i njegova dela. Danas je heroj, u Amsterdamu ima svoj trg i muzej, a njegova dela brižljivo se čuvaju po svetskim muzejima i prodaju po vrtoglavim cenama. Čudna je stvar slava i kada jednom nečiji genij postane javno vlasništvo, pa padne na milost i nemilost mediokritetskog mentaliteta, kako duhovno tako i materijalno. Kako lepe stvari postanu profane najbolji je primer ekstremna eksploatacija lika Vermerove Devojke s bisernom minđušom koja se danas u Holandiji nalazi na svakom mogućem i nemogućem, primerenom i neprimerenom mestu, i silne romansirane verzije priče koje su potpuno preokrenule činjenično stanje i čak i izmenile biografiju i karakter autora.  

No, vratimo se Rembrandtu, koji je od najranijeg detinjstva pokazivao sklonost ka slikarstvu. Rođen je 1606. godine u Lajdenu kao deveto dete u situiranoj porodici mlinara i pekareve kći. Otac je pripadao holandskoj reformističkoj crkvi, majka je bila katolkinja, a Rembrandt, iako religiozan, nikada nije težio da se glasno opredeli za jednu od te dve, mada je holandska verzija bila dosta praktičnija, pa su mu tu kasnije krštena deca.

Iako su ga upisali na lajdenski univerzitet, ipak ubrzo postaje šegrt kod Jakoba van Swanenburgha, istorijskog slikara, gde uči tri godine. Potom 6 meseci provodi kod Pietera Lastmana u Amstedramu, pa nekoliko meseci kod Jacoba Pynasa. Imao je samo osamnaest godina kada je otvorio svoj atelje u Lajdenu, 1624. sa kolegom Janom Lievensom. Od 1627. već prima šegrte, a dve godine kasnije otkriva ga Constantijn Huygens, pa njegove slike dospevaju na dvor Princa Frederika Hendrika.

Autoportret sa Saskijom
Krajem 1631. seli se u Amsterdam, proširuje posao i radi kao profesionalni portretista. Po dolasku je odseo kod prijatelja i trgovca slikama, Hendricka van Uyleburgha, i 1634. ženi se Saskijom, njegovom rođakom. Saskijin otac je advokat i gradonačelnik Leeuwardena. Iste godine Rembrandt ulazi u esnaf slikara i njegova karijera doživljava neverovatnu ekspanziju. I tako se Rembrandt odlučuje da po prvi put u životu kupi nekretninu.

Adresa u to vreme je Jodenbreestraat  4, u tada jevrejskom kvartu, i to se jasno vidi u njegovim delima jer su mu komšije Jevreji često pozirali za slike sa temama iz Starog zaveta. I sam slikarev život u ovom periodu podseća na biblijske scene stradanja, i njegovu porodicu zadešava nesreća za nesrećom. Godine 1635. Rembrandtu i Saskiji umire sin Rumbartus samo 2 meseca po rođenju, tri godine kasnije ćerka Cornelia sa samo 3 nedelje života. Druga ćerka, isto Cornelia, 1640. umire nakon mesec dana. Samo četvrto dete, Titus, rođeno 1641. doživelo je mladost, ali zato Saskija umire 1642, ubrzo nakon Titusovog rođenja, najverovatnije od tuberkuloze. Imala je samo 29 godina.

Titus
Iako je slikar Saskiju obožavao, bila mu je muza i inspiracija za mnoga dela, tokom njene bolesti upušta se u ljubavnu aferu sa Geertje Dircx, koju je unajmio da se brine o sinu. Kasnije afera s Geertje postaje nalik na današnje rijaliti programe, ona tuži Rembrandta da je prekršio obećanje (da je oženi), i nakon velikog skandala dobija alimentaciju od 200 guldena godišnje, ali kasnije završava u zatvoru u Gaudi.

Krajem 1640-ih Rembrandt ulazi u vezu i sa svojom služavkom, dosta mlađom Hendrickje Stoffels i 1654. rađa im se ćerka, Cornelia, koja je jedina nadživela oca. Ni ova veza nije bez skandala: reformistička crkva optužuje Hendrickje za bludničenje sa slikarem. Ona priznaje 'greh', i veza se na kraju smatra bračnom, mada ne i zvaničnom. Nakon što je Rembrandt osiromašio i bankrotirao, Hendrickje ostaje uz njega, kao i sin Titus. Pošto je esnaf slikaru zabranio da trguje umetničkim predmetima, Hendrickje i Titus 1660. osnivaju firmu na svoje ime, u kojoj se Rembrandt vodi kao zaposleni.

Hendrickje
Ali, nesreći nikad kraja: Hendrickje umire 1663, Titus 1668, i Rembrandt odlazi godinu dana kasnije. Sve nedaće koje su Rembrandta zadesile nisu ga sprečile da stvara, i čini se da su mu najbolja dela nastala u najcrnjim vremenima.


Zgrada koja je danas poznata kao 'Rembrandtova kuća', Rembrandthuis, sagrađena je 1607. na dva placa u istočnom kvartu, popularnom u to vreme među trgovcima i umetnicima. Imala je dva sprata, a 1627. dobila je novu fasadu i još jedan sprat.

Rembrandt je ovde živeo 1639-1658, nakon što je potpisao ugovor i pristao na cenu od 13.000 guldena, što je u to vreme bila ogromna suma. Kako slikar nije u datom trenutku mogao da isplati celi iznos, dogovor je bio da ga otplaćuje u ratama. U to vreme Rembrandt je bio već viđeni i veoma traženi slikar i prilično je dobro zarađivao. Iste godine kada je kupio kuću, naručena mu je Noćna straža. Međutim, iz nekog razloga Rembrandt nije isplaćivao rate, što je dovelo do njegovog apsolutnog finansijskog kraha. Između 1652. i 1656. pokušavao je na sve načine da dođe do novca i otplati dug, ali nije uspeo. Potpuno je bankrotirao, imovina mu je popisana i rasprodata na aukciji 1656. Sama kuća je prodata dve godine kasnije, a slikar se preselio u malu, iznajmljenu kuću na Rozengrahtu gde je ostao do smrti.

Zgrada je promenila mnoštvo vlasnika, bila izdeljena i prepravljana, da bi je konačno, 1906, kada je upriličena i velika izložba Rembrandtovih dela, otkupila uprava grada Amsterdama, i predala fondaciji Stiching Rembrandthuis. Restauracija je završena 1911. kada je Kraljica Vilhemina otvorila muzej. Današnji izgled ovaj muzej je dobio devedesetih godina prošlog veka, kada je tim stručnjaka za istorijske zgrade 17. veka dao sve od sebe da eksterijeru i enterijeru vrati izgled najpribližniji onom iz vremena Rembrandtovog života. Dokument koji im je najviše pomogao u ovom procesu bio je sudski popis imovine nakon slikarevog bankrota, kao i neki od Rembrandtovih crteža i gravura.
  
Rembrandt Harmenszoon van Rijn
Zvanična stranica muzeja
Šta se može danas videti u Rembrandtovoj kući?

Kuća je sazidana u tipičnom holandskom stilu, uska i visoka, sa zbijenim hodnikom i zavojitim stepenicama. Prva prostorija na koju se nailazi u prizemlju je kuhinja. Prostrana i topla, ovo je bila najudobnija soba. Na velikom ognjištu gorela je vatra i krčkao se ručak. Unutar kuhinje je i pumpa za vodu, što je bilo vrlo zgodno jer se nije moralo izlaziti napolje na česmu. Po zidovima stoji naslagano posuđe, a bakreni lonci i tiganji vise iznad ognjišta. Jedna vrata iz kuhinje vode u dvorište gde se nalazio poljski toalet. U kuhinji je i krevet, tipičan za ono doba, mali i smešten u drveni plakar. Današnjem čoveku bi bilo nemoguće da se tu opruži, ali u 17. veku ljudi su spavali drugačije nego mi sada: sedeći, naslonjeni na gomilu jastuka, iz straha da se ne uguše.

      
Kuhinja, česma i ognjište

Na spratu je mali salon sa slikama kojima je Rembrandt trgovao, i još jednim krevetićem u plakaru, ovog puta gostinskim, rezervisanim za potencijalne kupce i trgovce koji bi dolazili izdaleka.

Gostinski krevet
Tu je i kabinet u kom je Rembrandt provodio dosta vremena, gde se čuvaju najraznovrsniji predmeti koje je revnosno skupljao, od kitovog pršljena, preko oklopa kornjači, raznih insekata, knjiga, gipsanih odlivaka antičkih bista, šarenih činijca, novčića, elegantnih venecijanskih čaša, ljušture džinovske školjke, korala, jelenjih rogova, viteškog oklopa, medalja, kao i 70 albuma sa preko 8000 crteža i otisaka velikih umetnika. Sve to su dragoceni i skupi predmeti sa svih strana sveta, a Rembrandt ih je koristio kako za rad, tako i za podučavanje šegrta.

Bakropis, autoportret (Wikimedia)
Još jedna interesantna prostorija je radionica za bakropis. Rembrandt je ovu tehniku često koristio, a zgodna je jer se sam crtež na ploči može menjati više puta, što nije slučaj kod bakroreza. Bakropis je hemijska tehnika, za razliku od čisto mehaničkog bakroreza. Crtež se dobija tako što se, pomoću posebnih, oštrih alatki, urezuje u unapred smolama premazanu metalnu ploču. Matrica se onda potapa u kiselinu koja nagriza nacrtane linije, pa se dobro očisti, nakon čega je spremna za štampu. Ploča se premazuje bojom, višak se skida grubom krpom i polaže na presu. Preko ploče stavlja se prethodno navlaženi papir, pa zaštitni prekrivač, i sve se propušta kroz presu. Pod pritiskom, boja koja je ostala u udubljenjima preslikava se na papir. Demonstracija ovog procesa dostupna je posetiocima muzeja više puta u toku dana.

Radionica za bakropis
Na poslednjem spratu je veliki atelje, sa delom za majstora i velikim štafelajem na sredini, i odvojenom radionicom za šegrte. Pored štafelaja, izložene su i boje i pigmenti koje je Rembrandt koristio. To su uglavnom prirodne boje, osim nekolicine veštačkih, a procedura njihove proizvodnje je prilično komplikovana. Neke od boja nastale su kao rezultat pokušaja alhemičara da proizvedu zlato. I sve se to može naučiti na još jednoj svakodnevnoj demonstraciji u muzeju.

Rembrandtov atelje i demostracija boja i pigmenata koje je koristio 


Iako u ovom muzeju nema Rembrandtovih slika, to je mesto gde ga možemo upoznati bolje nego igde drugde. Njegova vedrina, radoznalost i duhovitost prožimaju svaki kutak, pa ga je lako zamisliti, sa sve nasmešenim brkom, kao na nekom od autoporteta. Moglo bi se reći da Rembrandtu život po pravilima nije najbolje išao, spoticao se na svakom koraku o ovozemaljske probleme, ali je zato van tog surovog, materijalističkog sveta itekako umeo da raširi krila i poleti. Baš kao svaki genije, znao je da je u životu najbitnije da iskaže svoj talenat, ma šta svet pričao.


Rembrandtov kabinet


Lokacija muzeja

Predvorje

Predsoblje je tranzitna zona za mog psa. Kad ulazimo u kuću, tu joj brišem šape, skidam ogrlicu, pa puštam u dnevnu sobu i pritvorim vrata...