Beelden aan Zee spaja dve najlepše stvari na svetu: umetnost i more. Naziv ovog muzeja znači Skulpture pokraj mora, i zaista, ima ih rasutih sve do same ševeningenske plaže. Osim što muzej izlaže i čuva dela modernih holandskih umetnika, povremeno organizuje i međunarodne izložbe velikih majstora. I jedna od takvih je baš u toku - Pikaso na moru.
Nakon Drugog svetskog rata, umorni Pikaso odlazi na francusku rivijeru. U Antibu i okolini dolazi u dodir sa tradicionalnom keramikom koja ga toliko fascinira da rešava da se detaljnije poigra ovim žanrom. I tako nastaju tipična pikasovska dela sa dahom, bojama i teksturama Mediterana, ali i sa još dubljim, antičkim korenima u keramici Tangare kraj Atine koju su žene tamo pravile u 4. veku p.n.e. Pikaso je imao i drugara za igru: grnčar Žil Agar bi pravio posude na točku, a Pikaso bi im potom davao svoj unikatni pečat.
Motivi koji prožimaju ovu kolekciju su golubice, kao simbol slobode, sove - izraz mudrosti, bikovi, sinonimi za borbu, i koze kao asocijacija na plodnost. Većina izloženih dela je od gline, ali Pikaso ne bi bio Pikaso kad se ne bi poigrao i raznovrsnim otpadom, kog je revnosno prikupljao, kombinovao, spajao, oslikavao i nadahnjivao mu potpuno fascinantan život. Jedna od Pikasovih ideja bila je da pomoću ovih jefninih materijala i tehnika približi umetnost širokim masama. Neke posude su čak ušle i u masovnu proizvodnju njegovom dozvolom, što ga je dodatno popularizovalo kao umetnika.
Još jedna činjenica objašnjava Pikasovu fascinaciju keramikom: rođen je i odrastao u Malagi, gde se i školovao, kao i docnije u Barseloni. Španija je poznata po živopisnoj keramici i tehnici majolike. Pikaso je odmah znao čime želi da se bavi, i već sa 20 godina imao je prvu izložbu. Veliki uticaj na njegovo stvaralaštvo imali su ratovi: preživeo je i Prvi i Drugi svetski rat, kao i Španski građanski rat. Ljudska figura kao jedan od simbola života, naročito raskoš ženskih oblina, dominiraju u periodu između dva rata. Nakon Drugog svetskog rata Pikaso je već svetski priznati umetnik po profesiji i ponosni, aktivni komunista po ubeđenju. Ubrzo po primirju izlaže preko 300 svojih dela u Muzeju moderne umetnosti u Njujorku.
Lice žene
Lice
Koza, od raznog otpadnog materijala
Posmatrajući ove primere slobodnog Pikasovog izraza čovek ne može a da mu ne pozavidi na sposobnosti i slobodi da svojoj detinjoj kreativnosti daje oduška čitavog života. Pored odvažnosti i imaginativnosti, Pikaso je imao i vremena: na ovom čudesnom svetu boravio je 91 godinu, i stvarao sve do samog kraja. A i skončao je u svom hedonističkom stilu, tokom večere s prijateljima. I dan-danas njegova harizma je prisutna i uči nas da slušamo intuiciju i dopustimo joj da se materijalizuje, u samo nama svojstvenom obliku. Pa ko razume - razume. Bitan je samo onaj žar koji tinja u nama dok stvaramo.
Figura
Stranica muzeja: Beelden aan Zee