|
Ostrvo St. Ives |
U okviru galerije muz
eja Panorama Mesdag (povezani
tekst: Vremeplov Panorame Mesdag), u toku je privremena izložba Kidd
and the City, Kid i grad, kao moderni pandan stalnoj postavci. Džeremi
Kid je upravo dokaz kako umetnost nije zaspala, i kako i moderne tehnike mogu
izazvati slične impresije kod posmatrača kao i one od pre vek-dva.
|
Sidnej |
Džeremi Kid je Britanac koji živi i radi u Los Anđelesu. Počeo je karijeru i bavio se
slikarstvom i skulpturom sve do pojave digitalne fotografije devedesetih godina
prošlog veka. Tada je, putujući po SAD,
bio tako impresioniran pejzažima i gradovima, da je rešio da deo tih utisaka
prenese pomoću tehnika koje su tek bile u razvoju.
Skrivena dolina i Indijanska uvala
Kid mnoštvo fotografija spaja u jednu, stvarajući potpuno ubedljivu i fascinantnu
panoramsku sliku. Njegovi prikazi pejzaža i gradova su izuzetno dinamični,
prepuni boja i pokreta, iako na njima uopšte nema ljudi. Pritom, on se uopšte
ne trudi da 'kropuje' krajnju fotografiju, već je ostavlja neravnih ivica, a
potom preko svega stavlja staklo koje je isečeno tako da prati te 'isturene'
detalje.
Na Kidovim
monumentalnim, dramatičnim fotografijama zgrade su iskrivljene, čitavi delovi prikaza
poremećeni, kontrasti između svetla i tame su veliki, perspektiva je
neverovatna, i sve deluje kao detalj iz Zemlje čuda, a opet, s druge strane
potpuno realistično. Slike imaju izuzetnu dubinu i volumen, što je očigledno
posledica umetnikovih iskustava sa skulpturom.
|
Ostrvo Taiko, Hong Kong |
|
St. Petersburg |
A kakve veze
sve ovo ima s Panoramom Mesdag? Pa, ogromne. I Hendrik Mesdag je koristio
fotografije i skice ševeningenske obale u izradi Panorame, spajajući ih sve u
jednu veliku, realističnu iluziju. Jedna od najvećih Kidovih fotografija je
upravo prikaz iste obale, koju je napravio baš za ovu izložbu. I dok je kod
Mesdaga akcenat na moru i svim aktivnostima koje se vrte oko njega, kod Kida je
akcenat na urbanom, što ne treba da čudi, jer u tih 130 i nešto godina razlike
od Mesdaga do Kida, čovek je poprilično pokorio more, napravio brane,
lukobrane, nasipe, i izgradio obalu prema svojim potrebama. Kod Mesdaga čovek
je taj koji se pokorava moru, sa strahopoštovanjem izvlači svoje ribarske
brodiće pred oluju, koristi lepo vreme i mesečeve mene za bolji ulov, izgovara
molitve u crkvi pred plovidbu... Kod Kida, more je u pozadini. Ono što dominira
su visoke, moderne zgrade i jarko ulično osvetljenje. Ljudi nema, baš kao ni
Mesdagovih brodića s ravnim dnom.
|
Ševeningen, monumentalna fotografija preko celog zida |
Na još jednoj
fotografiji ševeningenske obale vidi se u daljini mol, soliteri, i Kurhaus kao
predstavnik nekih ranijih vremena. Ali u prvom planu je more, jedan talas koji
se, zamućen dugom ekspozicijom, razbija o peščanu obalu, i koji je skoro
trodimenzionalan jer opkrojava samu levu ivicu slike.
I baš kao i
taj talas, izložba Kidovih fotografija daje dodatnu trodimenzionalnost
Mesdagovoj panorami. Jedina šteta je što je ova izložba privremena, jer predstavlja
savršeni dodatak na starinsku cikloramu.
|
Ševeningenski mol, odmah na ulasku u galeriju |