14 December 2016

Moderne panorame Džeremi Kida

Ostrvo St. Ives
U okviru galerije muzeja Panorama Mesdag  (povezani tekst: Vremeplov Panorame Mesdag), u toku je privremena izložba Kidd and the City, Kid i grad, kao moderni pandan stalnoj postavci. Džeremi Kid je upravo dokaz kako umetnost nije zaspala, i kako i moderne tehnike mogu izazvati slične impresije kod posmatrača kao i one od pre vek-dva.

Sidnej
Džeremi Kid je Britanac koji živi i radi u Los Anđelesu. Počeo je karijeru i bavio se slikarstvom i skulpturom sve do pojave digitalne fotografije devedesetih godina prošlog veka. Tada je, putujući po SAD, bio tako impresioniran pejzažima i gradovima, da je rešio da deo tih utisaka prenese pomoću tehnika koje su tek bile u razvoju.


Skrivena dolina i Indijanska uvala


Kid mnoštvo fotografija spaja u jednu, stvarajući potpuno ubedljivu i fascinantnu panoramsku sliku. Njegovi prikazi pejzaža i gradova su izuzetno dinamični, prepuni boja i pokreta, iako na njima uopšte nema ljudi. Pritom, on se uopšte ne trudi da 'kropuje' krajnju fotografiju, već je ostavlja neravnih ivica, a potom preko svega stavlja staklo koje je isečeno tako da prati te 'isturene' detalje.

Na Kidovim monumentalnim, dramatičnim fotografijama zgrade su iskrivljene, čitavi delovi prikaza poremećeni, kontrasti između svetla i tame su veliki, perspektiva je neverovatna, i sve deluje kao detalj iz Zemlje čuda, a opet, s druge strane potpuno realistično. Slike imaju izuzetnu dubinu i volumen, što je očigledno posledica umetnikovih iskustava sa skulpturom.

Ostrvo Taiko, Hong Kong
St. Petersburg
A kakve veze sve ovo ima s Panoramom Mesdag? Pa, ogromne. I Hendrik Mesdag je koristio fotografije i skice ševeningenske obale u izradi Panorame, spajajući ih sve u jednu veliku, realističnu iluziju. Jedna od najvećih Kidovih fotografija je upravo prikaz iste obale, koju je napravio baš za ovu izložbu. I dok je kod Mesdaga akcenat na moru i svim aktivnostima koje se vrte oko njega, kod Kida je akcenat na urbanom, što ne treba da čudi, jer u tih 130 i nešto godina razlike od Mesdaga do Kida, čovek je poprilično pokorio more, napravio brane, lukobrane, nasipe, i izgradio obalu prema svojim potrebama. Kod Mesdaga čovek je taj koji se pokorava moru, sa strahopoštovanjem izvlači svoje ribarske brodiće pred oluju, koristi lepo vreme i mesečeve mene za bolji ulov, izgovara molitve u crkvi pred plovidbu... Kod Kida, more je u pozadini. Ono što dominira su visoke, moderne zgrade i jarko ulično osvetljenje. Ljudi nema, baš kao ni Mesdagovih brodića s ravnim dnom.

Ševeningen, monumentalna fotografija preko celog zida
Na još jednoj fotografiji ševeningenske obale vidi se u daljini mol, soliteri, i Kurhaus kao predstavnik nekih ranijih vremena. Ali u prvom planu je more, jedan talas koji se, zamućen dugom ekspozicijom, razbija o peščanu obalu, i koji je skoro trodimenzionalan jer opkrojava samu levu ivicu slike.

I baš kao i taj talas, izložba Kidovih fotografija daje dodatnu trodimenzionalnost Mesdagovoj panorami. Jedina šteta je što je ova izložba privremena, jer predstavlja savršeni dodatak na starinsku cikloramu.

Ševeningenski mol, odmah na ulasku u galeriju


Predvorje

Predsoblje je tranzitna zona za mog psa. Kad ulazimo u kuću, tu joj brišem šape, skidam ogrlicu, pa puštam u dnevnu sobu i pritvorim vrata...