04 July 2016

Vermer se vraća kući

'Straatje'

U Muzeju Prinsenhof u Delftu u toku je izložba pod nazivom Vermer se vraća kući. Čuvena slika Uličica, koja se inače čuva u Rijksmuseumu u Amsterdamu, na pozajmici je u Vermerovom rodnom gradu. A razlog tome je što je, nakon silnih pokušaja i teorija, izgleda konačno otkrivena prava lokacija dve kuće koje su prikazane na slici.

Muzej Prinsenhof u Delftu
Vermer je jedan od najomiljenijih slikara holandskog Zlatnog doba, iako je danas opstalo samo 35 njegovih slika. Mnogo slikara se bavilo istim temama kao Vermer, ali ako ih uporedimo, vidimo tananu nit koja razdvaja dobrog slikara i genija. Suptilna jednostavnost Vermerovih slika, i pored brojnih i preciznih detalja, ono je što i danas fascinira posmatrača razmaženog visokim rezolucijama i pikselažama koje naše doba masovno pruža.

U Vermerovo vreme slike su se obično naručivale. Tako su i teme zavisile od zahteva tržišta. Svaki bogati trgovac ili zanatlija koji je držao do svog statusa imao bi potrebu za slikom koja bi odražavala njegov imetak i renome. Na porodičnim portretima razmetalo se bogatim tkaninama i skupocenim nakitom. Egzotično voće, srebrno posuđe i bogate trpeze bile bi još jedan element raskoši. I upravo Vermerova Uličica potpuno odudara od takvog obrasca. Na njoj se ne vidi raskošna palata, već dve oronule kuće popucalih zidova i naprslih vrata i prozorskih šalona. Na vratima jedne kuće sedi žena i šije pri dnevnom svetlu, dok se u dvorištu vidi služavka koja pere. Na ulici kleče deca, udubljena u igru. Pored sjajne kompozicije, Vermer nam ovde verno prenosi scenu iz svakodnevnog života, kao fotograf koji iz prikrajka neprimetno u trenu beleži detalj kratkom ekspozicijom. Ali teško da bi neko ovakvu sliku namenski naručio. Pre će biti da je Vermer naslikao ‘za svoju dušu’, sa željom da zabeleži scenu kojoj je svakodnevno prisustvovao, jednu od onih koja čini i sam gradić u kom je proveo život. Ova slika odiše toplinom i ljubavlju, i govori mnogo više o odnosu slikara prema Delftu nego sve skupocene tkanine i nakit.



Nakon silnih pokušaja da se odredi tačna lokacija dve kuće koje su prikazane na slici, istoričar umetnosti Frans Grijzenhout je izgleda uspeo: tačna adresa je Vlamingstraat 40-42 u Delftu. Grijzenhout je do ovog podatka došao mukotrpno preturajući po poreskim spisima koji su se odnosili na obavezni namet stanarima za čišćenje kanala i održavanje priobalja. U spisima iz 1667. su do detalja opisane kuće i prolazi između njih. 

U Vermerovo vreme ovo je bio sirotinjski kraj u istočnom kvartu. Kuće koje danas tu stoje sazidane su krajem 19. veka, i samo jedan detalj se poklapa sa prikazom na Vermerovoj slici – kapija i prolaz sa desne strane. Još jedna činjenica koja potvrđuje Grijzenhoutovu teoriju je da je kuća s desne strane pripadala Vermerovoj strini, udovici Arientgen Claes van der Minne, polu-sestri Vermerovog oca, koja je živela od trgovine škembićima, i ta je kuća u Vermerovo vreme bila poznata kao Penspoort – Kuća škembića. I Vermerova majka i sestra živele su u bilizini istog kanala, pa je i više nego očigledno da je Vermer u kraju provodio dosta vremena.   

Dva ogromna panoa sa Vermerovom Uličicom, levo i današnjim zgradama, desno.
Nakon postavke u Rijksmuseumu u Amsterdamu, čitava ova priča preseljena je u Vermerov grad, Delft, u muzej Prinsenhof. Zgrada ovog muzeja sama po sebi nosi ogroman istorijski značaj – u njoj je ubijen Viljem Oranski, Otac nacije, začetnik revolucije protiv katoličke Španije. U muzeju je posebno obeleženo mesto gde je metak završio u zidu, a projekcija senki posetiocu dočarava kako se čitava scena odigrala. Da nije bilo Viljema i njegovih pobunjenika, teško da bi bilo i Zlatnog doba i eksplozije umetnosti i nauke u Holandiji. I ko zna da li bi jedan takav genije kao što je bio Vermer imao prostora da i mogućnosti da ispolji svoje umeće.

Uličica se neće dugo zadržati u Delftu, ali Vermer je ipak sveprisutan.  


Rupe od metaka koji su usmrtili Viljema Oranskog

Projekcija scene ubistva

Predvorje

Predsoblje je tranzitna zona za mog psa. Kad ulazimo u kuću, tu joj brišem šape, skidam ogrlicu, pa puštam u dnevnu sobu i pritvorim vrata...